دولت چین با هدف افزایش استفاده از رمز ارز بانک مرکزی (CBDC) در جامعه، تاکنون سرمایهگذاریهای مختلفی در این زمینه داشته است. در همین راستا یک رسانه انگلیسی زبان سرمایهگذاری چین را برای روی حدود 200 فعالیت تخمین میزند. در ادامه این گزارش به سرمایهگذاریهایی که مورد استقبال جامعه قرار گرفته است پرداخته میشود.
یکی از راهکارهای دولت چین برای گسترش رمز ارز دولتی در جامعه، یارانه دادن و اهدای کوپن میباشد. گفته میشود که بیش از 180 میلیون یوان معادل 26.5 میلیون دلار «CBDC» به صورت یارانه و کوپن به جامعه تزریق شده است.
همچنین دولت محلی ایالت شنژن، بیش از صد میلیون یوان دیجیتال (e-CNY) معادل 14.7 میلیون دلار را وارد صنعت کترینگ (تدارکات و خدمات غذا) کرده است.
در همین حال دولت محلی ایالت هانگژو نیز به عنوان هدیه سال نو برای هر یک از ساکنان این شهر یک کوپن الکترونیکی «CNY» به ارزش 80 یوان (12 دلار) در 16 ژانویه (26 دیماه) صادر کرد که برای کل هدایا حدود 4 میلیون یوان یا 590,000 دلار هزینه شد.
همچنین راهاندازی «als» اپلیکیشن کیف پول یواندیجیتال را میتوان یکی دیگر از راهکارهای جذب کاربران دانست. این کیف پول قابلیت ارسال «بستههای قرمز» به نام «hongbao» را در چین معرفی کرد که برای هدیه دادن پول در تعطیلات مورد استفاده قرار گرفت. این اپلیکیشن کیف پول طی بروزرسانی که در اوایل ژانویه داشت به کاربران امکان میداد با استفاده از تلفنهای اندرویدی پرداختهای خود را انجام دهند حتی اگر دستگاه آنها به اینترنت دسترسی نداشته باشند.
در همین حال مقامات ارشد حزب حاکم در چین تخمین زدهاند که تا پایان سال 2023 حدود 2 تریلیون یوان (300 میلیارد دلار) تراکنش الکترونیکی با ارز بانک مرکزی انجام خواهد گرفت. درحالیکه دو سال پس از راه اندازی «CBDC» فقط صد میلیارد یوان دیجیتال (14 میلیارد دلار) مورد استفاده قرار گرفت.
...